marți, 1 februarie 2011

A murit scriitorul Valeriu Anania (IPS Bartolomeu)


A încetat din viață scriitorul Valeriu Anania (1921-2011), mitropolitul ortodox al Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, cunoscut ca IPS Bartolomeu.
IPS Bartolomeu urma să împlinească la 18 martie 90 de ani. El a fost arhiepiscop al Vadului, Feleacului şi Clujului timp de 18 ani şi a fost unul dintre candidaţii la tronul patriarhal după decesul Prefericitului Teoctist. Pe blogul scriitorilor bucureșteni puteți citi necrologul semnat de Uniunea Scriitorilor și ASB.

8 comentarii:

  1. Spre rușinea mea, nu l-am citit, am tot amânat lectura poemelor sale... Acolo unde e acum, să-i fie bine.

    RăspundețiȘtergere
  2. Fie odihnit de Cel de Sus.
    @Yigru
    Nu cred ca poeziile sale sau dramele in versuri mai spun multe cititorilor de azi

    RăspundețiȘtergere
  3. Am postat un comentariu si pe blogul scriitorilor bucuresteni, il repet aici:

    „Rotonda plopilor aprinsi” nu este o carte de poezie, cum reiese din consemnarea facuta de tine, ci una de proza-memorii, in care Valeriu Anania evoca diferite personalitati culturale de care a fost apropiat intr-o perioada sau alta a vietii, cum ar fi, in primul rind, Tudor Arghezi, apoi Gala Galaction, Vasile Voiculescu, Lucian Blaga sau Marin Preda.
    Opera lui Valeriu Anania mai cuprinde si alte carti de proza, toate "speciale", despre care nu amintesti nimic: Greul pamintului (o "pentalogie" a mitului romanesc), romanul Strainii din Kipukua (1979), un volum de nuvele si povestiri, Amintirile peregrinului apter (1990), unul (senzational!) de dialoguri inchipuite, intre Valeriu si Bartolomeu, pe teme literare si mistice - Cerurile Oltului (1990) -, unul de publicistica, interviuri si cuvintari - Din spumele marii (1990) - si unul de jurnal - De dincolo de ape. Pagini de jurnal si alte texte (2000). A fost, intr-adevar, un spirit multivalent. Merita citit si recitit. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca a dus o munca titanica pentru traducerea si actualizarea Bibliei, demers pe care, daca nu ar exista oameni de talia lui, nu stiu citi cercetatori adunati laolalta ar putea sa-l duca la bun sfirsit cu folos... Dumnezeu sa-l odihneasca!

    RăspundețiȘtergere
  4. Va mulțumesc pentru precizări. Ca de obicei cînd moare un autor, necrologul trebuie realizat rapid, cu ajutorul dictionarelor disponibile și al wikipediei pentru a apărea la timp în revistele Uniunii. la o operă atît de întinsă unele scăpări sînt inevitabile.

    Cînd voi muri și eu, se vor prelua din articolul referitor la mine din dicionarul Academiei și cele trei greșeli de acolo (inclusiv o carte atribuita altui gen), și așa se va face dreptate.

    RăspundețiȘtergere
  5. :) Daca voi mai fi prin preajma, poate imi voi aminti de acest schimb de replici, voi semnala si greselile sau voi face unele completari in legatura cu bio-bibliografia ta... Si asa se va face si mai multa dreptate. :) Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu înțeleg care e motivul acestor amenințări. Eu v-am mulțumit pentru completări cît se poate de sincer, am regretat scăpările inevitabile: nu sînt un cunoscător al operei lui Anania (am citit doar cîteva piese anacronice) și am luat de bun ce e în bibliografia tipărită. Nici măcar nu m-am adresat la singular cum faceți dvs. cu mine. Dacă alegeți calea lipsei de eleganță, e treaba dvs. eu v-am răspuns politicos, așa cum poate judeca oricine.

    RăspundețiȘtergere

Postări populare

Arhivă blog