marți, 18 septembrie 2012

A murit Romulus Vulpescu


Am primit cu mare tristețe vestea dispariției, azi după-amiază, a marelui traducător Romulus Vulpescu.

Romulus Vulpescu a fost un poet talentat, abil versificator, a excelat ca traducător din limba franceză, rămînîndu-ne remarcabile tălmăciri din Francois Villon, Rabelais și alți autori, mai ales clasici.

L-am cunoscut în anii 80 și am colaborat puțin la începutul anilor 90, cînd a fost o vreme director la Teatrul Mic. Era o prezență cuceritoare. Între alte motive de afinitate între noi, fusese coleg scurtă vreme la școala primară cu fratele tatălui meu, cu Iosif Naghiu și frații Blaier. Este uluitoare biblioteca lui care mi-a inspirat cîndva o piesă de teatru: vecinii se temeau (absurd!)că pune în pericol structura de rezistență a blocului, unul interbelic, foarte frumos, din strada Radu Cristian.

Fie să aibă pace și amintire veșnice!

*

Romulus Vulpescu

Vine vremea (fragment)

(...)
Vine vama să-mi măsoare porţia de har,
Vine vama cu închisoare, căci am fost tâlhar.
Vine ziua să coboare discul meu solar,
Vine ziua să fiu boare, cer şi aer clar.

Vine vestea să-mi strecoare să respir mai rar,
Vine vestea că-i răcoare pe itinerar,
Vine ora care doare, scrisă în calendar,
Vine ora ca odoare să vă las în dar.

Vine vârsta când dogoare patul de coşmar,
Vine vârsta de rigoare şi de somn sumar.
Vine clipa să înfioare mitul necesar,
Vine clipa când mioare în polcul lor tresar.

Vine vremea la izvoare să mă întorc deci iar,
Vine vremea să dau floare, poate fructe chiar.
(...)

2 comentarii:

  1. Da, aveti dreptate. Nu au disparut dascalii buni, doar ca sunt tot mai putini. Cu siguranta ca lucrurile se vor schimba, dar e nevoie de timp si de rabdare.
    Dumnezeu sa-i dea odihna vesnica marelui scriitor care a fost Romulus Vulpescu.
    Aminteati de ,,biblioteca uluitoare" a scriitorului. Intr-un numar din Romania literara, un numar vechi, Romulus Vulpescu sustinea ca este posesorul unei biblioteci de 15 000 de volume - pe care le-a si citit!...E uluitor!
    Borges, un agnostic, asemana Raiul cu o biblioteca uriasa...Este Raiul ideal al oricarui literat. Ar fi bine sa fie asa, Vesnicia ar fi tare frumoasa pentru Romulus Vulpescu.
    Sa-i fie tarana usoara!

    RăspundețiȘtergere

  2. Cei mai mari oameni au fost mereu apreciati postmortem..
    Sa-i fie tarana usoara

    RăspundețiȘtergere

Postări populare

Arhivă blog